Jag är Liberal politiker från Sunne, där jag är ordförande i lokalföreningen , kommunfullmäktigeledamot, ordförande i kommunens Miljö och bygglovsnämnd samt ordförande i kommunala Tillgänglighetsrådet. Jag är vice ordförande i Liberalerna Värmland och ledamot i Region Värmlands kollektivtrafiknämnd . Jag har sagt ja till att kandidera till Riksdagen i nästa val. Jag hade förmånen att vikariera som riksdagsledamot under 2011 och vill nu tillbaka.
Mera socialliberalism i Sunne !
VÄLKOMMEN till min blogg!
Jag heter Marianne Åhman är Ordförande och gruppledare för Liberalerna i Sunne kommun.
Vi är ett fint gäng Liberaler i Sunne men vi behöver bli flera. Under denna mandatperiod har vi två mandat av 41 i kommunfullmäktige. Vi tackar alla er som röstade på oss i förra valet , vi var den kommun där Folkpartiet/Liberalerna inte minskade vilket tyvärr var fallet på många orter runt om i Sverige. Vi behöver vara flera som arbetar för att Friheten måste försvaras! När intolerans, nationalism och populism sprider sig i världen och i vårt närområde behöver vi vara många som står upp för demokrati och alla människors lika värde.
Liberalismens idoelogi bygger på den enskilda människan och målet är hens frihet och valmöjligheter!
Därför behöver vi bli flera som röster på Liberalerna som parti och som genom att bli medlem visar att ni sympatiserar med oss,vi behöver också bli flera för att kunna besätta olika politiska uppdrag inom kommun, på region och riksnivå i framtiden
u kan bli medlem genom att gå in på
eller swisha 50 kr till 123 1481241 skriv "ny" följt ditt personnummer och e-postadress
Här kommer jag att skriva om de frågor som jag och Liberalerna driver i Sunne kommun .Jag kommer också att berätta om Region och Riksdagspolitik. Riksdagen behöver en röst för landsorten och besvikelsen är nu stor när vi miste vår riksdagsplats .
Jag har under 2011 vikarierat som Riksdagsledamot. Jag fick då påbörja ett arbete som jag hade velat fullfölja.
Under den perioden som jag var i Riksdagen blev jag ännu mera inspirerad för det politiska arbetet ,som jag nu ägnat mig åt som fritidspolitiker i 35 år.Jag fick lära mig ännu mera om det demokratiska arbetet i vårt land, och om en riksdagsledamots vardag . Liberalerna har nu 19 otroligt ambitiösa och kunniga riksdagsledamöter som arbetar för liberalismen och social liberalismen varje dag .
måndag 7 mars 2011
Tankesmedja kring nya kollektifvtrafiklagen och trafikförsörjningsprogram.
I den nya kollektivtrafiklagen som beslutades i riksdagen den 1 juni 2010 slogs det fast att
det ska finnas en en regional kollektivtrfikmyndighet i varje län som ansvarar för att det upprättas ett regionalt trafikförsörjningsprogram som myndigheten ska besluta om
Trafikförsörjningsprogrammet ska fastställa mål för den regionala kollektivtrafiken och utgöra plattformen för arbetet med att utveckla kollektivtrafiken i regionen
Det ska vara trafikslagsövergripande, buss,tåg,taxi ,särskild kollektivtrafik och utgå från ett resenärsperspektiv
Det ska omfatta all kollektivtrafik i länet som tillgodoser behov av arbetspendling och annat dagligt resande över länsgränser.
Samråd:
Trafikförörjningsprogrammet ska upprättas efter samråd med motsvarande myndigheter i angränsande län
Samråd ska även ske med övriga berörda myndigheter ,organisationer, kollektivtrafikföretag samt företrädare för näringsliv och resenärer. I det fall ett landsting ensamt är myndigheten ska samråd även ske med kommunerna i länet.
Det ska vara samordnat med de planer och utvecklingsarbete som finns i länet som exempelvis RUP:en (regional utvecklings plan) samt all samhällsplanering och planering av infrastruktur på lokal, regional och nationell nivå ,allt från kommunens ”översiktsplaner” till regionens ” länsplan för regional transportinfrastruktur ” .
Den nya lagen ger trafikhuvudmännen ett ansvar att sköta sitt uppdrag och den visar vad som är tillåtet
Trafikhuvudmännen ska i samverkan, partnerskap och konkurrens ha förtroende för varandra och göra det bästa för resenärens möjligheter att utnyttja kollektivtrafik till sitt dagliga resande till arbetet och studieorten
Nationellt ska man stötta samarbete och konkurrens för resenärens bästa och regionalt ska det regionala trafikförsörjningsprogrammet visa trafikpliktig trafik kontra kommersiell trafik. Men viktigt är att veta att även där kollektivtrafikmyndigheten beslutat om ”allmän trafikplik” för att säkerställa att kollektivtrafik kommer att finnas för resenärerna så får alltid trafikföretag anmäla att man vill komplettera med kommersiell trafik i området .
En allmän trafikplikt stänger inte möjligheterna för kommersiell trafik
Att trafikmarknaden öppnas upp för kommersiellt utbud bör göra att branschen känner att den får vara med som marknadsaktör och att information, och marknadsföring kommer att öka kring resande och på så vis kan marknaden växa.
Regional kollektivtrafikmyndighet i Värmland ?
Landstinget kan vara regional kollektivtrafik myndighet
Det innebär inte att en skatteväxling måste ske . Det är kanske ändå det enklaste förfaringssättet,men man kan fortfarande ha annan finasiell fördelning.
Kollektivtrafikmyndigheten alltså Landstinget, Region Värmland eller om vi inte kan besämma oss beslutar staten om ett kommunalförbund dess uppgifter är att:
Vara ägare, beställare och finansiär, myndigheten ska besluta om trafikförsörjninsprogrammet men behöver inte arbete med framtagandet och det stora samrådsförfarandet, det kan ett verkställande bolag göra.
Myndigheten ska också bestämma vilka områden som ska ha ”allmän trafikplikt” alltså där subventionerad trafik ska fortsätta att gå för att säkerställa kollektivtrafik för områdets resenärer. Allmänna trafikplikten är ett krav på en trafiktjänst som fastställs av myndigheten .Det innebär ett offentligt service åtagande gentemot resenärerna i området. Allmän trafikplikt läggs på ett område och inte på en linje.
Den kommersiella trafiken får även trafikera detta område,och ska då ses som ett komplement inte som en konkurrent.
Goda exemple: Landvetters flygbussar är nu kommersiell trafik där ingen allmän trafikplikt råder som ett exempel.
Lösningen i Västra Götaland:
V:a Götaland har kvar sitt Västtrafik bolag som verkställande verksamhet under
” Region myndigheten” som nu är regional kollektivtrafikmyndighet
Bolaget hand har:
Verkställighet av mål, upphandling, framtagande av trafikförsörjningsprogram och samverkan med kommuner och andra samhällsplanerare genom regionala ”tankesmedjor” dit kommuner med representanter från politiker,tjänstemän och olika ex, trafikråd, handikappråd kan bli inbjudna samt representanter från trafikföretag, tjänstemän inom olika nivåer. Lagen kräver ett brett samråd vid framtagande av programmet.
Hur kan vi fördubbla vår kollektivtrafik i länet och landet ?
För att få höjd status och ett ökat intresse för kollektivtrafik måste:
-Bra infrastruktur för bil,buss och tåg i regionen finnas med god tillförlitlighet vid alla årstider - statens uppgift
-Ett förutsägbart linjesystem finnas – kollektivtrafikmyndigheten
-Ett enheltigt biljett system över hela regionen – staten anser att hela landet ska ha lika biljettsystem 2017, men denna fråga måste lösas innan .
-Bra komfort i våra bilar,bussa, och tåg – branschföretagen detta kan bli en positiv konsekvens av konkurrensutsättning
Dessa viktiga frågor för resenären löser inte den nya lagen men det är ett arbete som nu ska intensifieras för att nå fördubblingsmålet, anser Trafikverket
Trafikverket har satt upp ett fördubblingsmål vilket innebär att kollektivtrafikens marknadsandelar ska fördubblas fram till år 2020
Texten nedan hämtad från www.fordubbling.se
Om fördubblingen
Varför ska kollektivtrafiken fördubblas?
En fördubbling av kollektivtrafiken bidrar till att nå angelägna samhällsmål när det gäller miljö, sysselsättning, trafiksäkerhet och jämställdhet. En fördubbling av kollektivtrafiken skulle minska persontrafikens koldioxidutsläpp med drygt 20 procent och ge en samhällsekonomisk vinst på drygt fyra miljarder kronor.
Kollektivtrafiken skapar alltså värden både för den som reser och för vårt samhälle. Därför arbetar en enad bransch mot visionen ”kollektivtrafiken är en självklar del av resandet i ett hållbart samhälle”. Det övergripande målet är att kollektivtrafikens marknadsandel ska fördubblas på sikt. Som ett mål på vägen dit ska antalet resor med kollektivtrafik fördubblas till år 2020.
De nationella branschorganisationerna som står bakom fördubblingsprojektet är Svensk Kollektivtrafik, Svenska Bussbranschens Riksförbund, Svenska Taxiförbundet, Branschföreningen Tågoperatörerna, Sveriges Kommuner och Landsting samt Trafikverket.
slut citat
Låt oss nå detta mål i Värmland och skapa ett miljömässigt hållbart län genom att det kollektiva resandet fördubblas med markandsandelar fram till år 2020 .
Idag är markandsandelen kollektivt resnade i Värmland 12,3% att jämföra med allt dagligt resande i länet , i Västra Götalands 23,7% och riket 23,8 %.
Vi får inte sitta och stirra oss blinda på hur det fungerar i dag, då vi har svårt att se områden där kommersiell trafik kan löna sig i Värmland .Vi får i stället se framåt mot nya innovativa lösningar om ett ökat kvalitetsutbud och nya fräscha tankar och idéer som gör ett kollektiva resandet mera statushöjande och attraktivt för resenären.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar