Mera socialliberalism i Sunne !

VÄLKOMMEN till min blogg!

Jag heter Marianne Åhman är Ordförande och gruppledare för Liberalerna i Sunne kommun.
Vi är ett fint gäng Liberaler i Sunne men vi behöver bli flera. Under denna mandatperiod har vi två mandat av 41 i kommunfullmäktige. Vi tackar alla er som röstade på oss i förra valet , vi var den kommun där Folkpartiet/Liberalerna inte minskade vilket tyvärr var fallet på många orter runt om i Sverige. Vi behöver vara flera som arbetar för att Friheten måste försvaras! När intolerans, nationalism och populism sprider sig i världen och i vårt närområde behöver vi vara många som står upp för demokrati och alla människors lika värde.
Liberalismens idoelogi bygger på den enskilda människan och målet är hens frihet och valmöjligheter!

Därför behöver vi bli flera som röster på Liberalerna som parti och som genom att bli medlem visar att ni sympatiserar med oss,vi behöver också bli flera för att kunna besätta olika politiska uppdrag inom kommun, på region och riksnivå i framtiden

u kan bli medlem genom att gå in på

www.liberalerna.se/bli-medlem

eller swisha 50 kr till 123 1481241 skriv "ny" följt ditt personnummer och e-postadress

Här kommer jag att skriva om de frågor som jag och Liberalerna driver i Sunne kommun .Jag kommer också att berätta om Region och Riksdagspolitik. Riksdagen behöver en röst för landsorten och besvikelsen är nu stor när vi miste vår riksdagsplats .


Jag har under 2011 vikarierat som Riksdagsledamot. Jag fick då påbörja ett arbete som jag hade velat fullfölja.


Under den perioden som jag var i Riksdagen blev jag ännu mera inspirerad för det politiska arbetet ,som jag nu ägnat mig åt som fritidspolitiker i 35 år.Jag fick lära mig ännu mera om det demokratiska arbetet i vårt land, och om en riksdagsledamots vardag . Liberalerna har nu 19 otroligt ambitiösa och kunniga riksdagsledamöter som arbetar för liberalismen och social liberalismen varje dag .

















måndag 21 mars 2011

Folkpartiets riksmöte Göteborg

Nyss hemkommen från folkpartiets riksmöte i Göteborg ,Vi var ca 800 som deltog därav ca 20 från Värmland måste vara nytt rekord.Vi får visa vad vi går för nu inför att landsmötet ska vara i karlstad i oktober.
Riksmötet var mycket bra.
Det startade för min del på lördag f.m med EU seminariet "Eu2020" där vi fick höra en mycket intressant debatt kring aktuella EU frågor i ett lättsamt samtal av våra tre fantastiskt duktiga EU parlamentariker
Många frågor kom upp som ex.jordbruksstöd,säkerhetspolitik ,asylpolitik,EURO samt EU:s framtida utvidgning. Ett rappet samtal med många bra diskussioner. Marit Paulsens inställning i EU:s jordbruksstöd är så glasklar och enkel. Våra företagare inom jord och skogsbruk vill inte och ska inte vara bidragstagare de ska ses som företagare som ska få betalt för de tjänster som de producerar i sina företag .Detta är förutom livsmedelsprodukt in ,skapande av öppet odlingslandskap som ger förutsättningar för att rädda vår biologiska mångfald, företag inom jord och skogsbruk ger förutsättningar för levande sjöar och levande skogar. Den negativa roll som jord och skogbruket har på miljön måste baseras på fakta och vi måste våga lyfta fram den positiva bilden av vad vårt jord och skogsbruk betyder för miljöer och arters fortlevnad. Företagen inom gröna näringarna skapar en levande landsbygd som vi behöver för att hela Sverige ska leva. Detta ska företagare inom dessa branscher ha lön för och inte subventionera och bidrag för att producera mat som konkurrerar mot andra länders möjligheter att producera livsmedel till EU:S marknad.
Våra små och medelstora mjölkproducenter och jordbrukare i Sverige är inget hot mot världsmarknaden.

Jan Björklund inledde själva riksmötet med ett mycket bra tal som denna gång hade en stark socialliberal prägel. Han lyfte fram de utsatta barnens situation i vårt samhälle och påminde om det ansvar som vi har som sitter med dessa frågor i socialnämnder runt om i vårt land.
han lyfte naturligtvis frågan om det oroliga läget i NordAfrika och tryckte på att en ändring måste ske vad gäller exporten av krigsvapen från Sverige till andra länder.Länder som inte står fast vid de mänskliga rättigheterna ska heller inte köpa vapen från vårt land.

Under eftermiddagen på lördag hade "Fredrikorna" (ett kvinnligt liberalt nätverk som skapades före valet, en träff där vi fick besök av Birgitta Ohlsson som stärkte oss med sin entusiasm.

Inga kommentarer: