Mera socialliberalism i Sunne !

VÄLKOMMEN till min blogg!

Jag heter Marianne Åhman är Ordförande och gruppledare för Liberalerna i Sunne kommun.
Vi är ett fint gäng Liberaler i Sunne men vi behöver bli flera. Under denna mandatperiod har vi två mandat av 41 i kommunfullmäktige. Vi tackar alla er som röstade på oss i förra valet , vi var den kommun där Folkpartiet/Liberalerna inte minskade vilket tyvärr var fallet på många orter runt om i Sverige. Vi behöver vara flera som arbetar för att Friheten måste försvaras! När intolerans, nationalism och populism sprider sig i världen och i vårt närområde behöver vi vara många som står upp för demokrati och alla människors lika värde.
Liberalismens idoelogi bygger på den enskilda människan och målet är hens frihet och valmöjligheter!

Därför behöver vi bli flera som röster på Liberalerna som parti och som genom att bli medlem visar att ni sympatiserar med oss,vi behöver också bli flera för att kunna besätta olika politiska uppdrag inom kommun, på region och riksnivå i framtiden

u kan bli medlem genom att gå in på

www.liberalerna.se/bli-medlem

eller swisha 50 kr till 123 1481241 skriv "ny" följt ditt personnummer och e-postadress

Här kommer jag att skriva om de frågor som jag och Liberalerna driver i Sunne kommun .Jag kommer också att berätta om Region och Riksdagspolitik. Riksdagen behöver en röst för landsorten och besvikelsen är nu stor när vi miste vår riksdagsplats .


Jag har under 2011 vikarierat som Riksdagsledamot. Jag fick då påbörja ett arbete som jag hade velat fullfölja.


Under den perioden som jag var i Riksdagen blev jag ännu mera inspirerad för det politiska arbetet ,som jag nu ägnat mig åt som fritidspolitiker i 35 år.Jag fick lära mig ännu mera om det demokratiska arbetet i vårt land, och om en riksdagsledamots vardag . Liberalerna har nu 19 otroligt ambitiösa och kunniga riksdagsledamöter som arbetar för liberalismen och social liberalismen varje dag .

















söndag 9 september 2012

Priorieterad busstrafik en vision för framtiden

Nu har vi kommit åter till Värmland och verkligheten efter två dagar i Nantes och Lorient med Värmlandstrafiks styrelse,personal från trafikverket i Karlstad och Regionkontoret i Göteborg. Det vi har sett och hört om under vår studeresa är prioriterad busstrafik ,bussgator sk Busways och linjetrafik som kallas Choronobus som går likt spårvagnar efter fasta linjer och har företräde mot biltrafik både vid korsningar och rondeller. Min bild av Frankrikes biltrafik var att alla kör rakt fram i bil till en korsning och den som tutar mest och kör fortast kommer först. Efter denna resa har jag en helt annan bild av biltrafiken åtminstodne i dessa två städer. I båda fallen visade gatubilden att bussen kör först,är prioriterad och biltrafiken finns vid sidan och till ett mindre antal, alltså blir den totala bilden av trafiken i stadskärnan lugn. I Nantes fick även taxi och cyklister köra i "Busway" och fotgängare hade alltid förtur när dessa bussstråk skulle korsas . Busways bildades då staten drog in statliga stöd till spårvagn vilket fanns innan ,staden behövde ytterligare kollektivtrafik linjer och då förstod man att bussar var ett billigare alternativ. Det krävdes dock att de fick köra fram ostört för att få samma effektivitet som spårvagnsstrafiken. Större parkeringsplatser har också skapats där vanliga vägnätet,spårvagnar och Busway möts för att underlätta för människor att byta trafikslag och parkera bilen utanför stadskärnan.Lorient är en stad av karlstads storlek omlandet och dess kommuner ligger på mindre area än Värmland därför är möjligheten större att fåkollektivnätet anpassat .Men vi måste kunna se möjligheten att knyta ihop ett buss stråk även i Karstad med dess kranskommuner som fungerar något likt detta i framtiden. Kollektivtrafikens möjligheter måste utforskas och anpassas så att vi nyttjar bilresandet mindre och mindre.Förtubbla kollektivtrafikresande till 2020 det är Värmlandstrafiks mål genom tillsammans med Svensk kollektivtrafik.

Inga kommentarer: