Mera socialliberalism i Sunne !

VÄLKOMMEN till min blogg!

Jag heter Marianne Åhman är Ordförande och gruppledare för Liberalerna i Sunne kommun.
Vi är ett fint gäng Liberaler i Sunne men vi behöver bli flera. Under denna mandatperiod har vi två mandat av 41 i kommunfullmäktige. Vi tackar alla er som röstade på oss i förra valet , vi var den kommun där Folkpartiet/Liberalerna inte minskade vilket tyvärr var fallet på många orter runt om i Sverige. Vi behöver vara flera som arbetar för att Friheten måste försvaras! När intolerans, nationalism och populism sprider sig i världen och i vårt närområde behöver vi vara många som står upp för demokrati och alla människors lika värde.
Liberalismens idoelogi bygger på den enskilda människan och målet är hens frihet och valmöjligheter!

Därför behöver vi bli flera som röster på Liberalerna som parti och som genom att bli medlem visar att ni sympatiserar med oss,vi behöver också bli flera för att kunna besätta olika politiska uppdrag inom kommun, på region och riksnivå i framtiden

u kan bli medlem genom att gå in på

www.liberalerna.se/bli-medlem

eller swisha 50 kr till 123 1481241 skriv "ny" följt ditt personnummer och e-postadress

Här kommer jag att skriva om de frågor som jag och Liberalerna driver i Sunne kommun .Jag kommer också att berätta om Region och Riksdagspolitik. Riksdagen behöver en röst för landsorten och besvikelsen är nu stor när vi miste vår riksdagsplats .


Jag har under 2011 vikarierat som Riksdagsledamot. Jag fick då påbörja ett arbete som jag hade velat fullfölja.


Under den perioden som jag var i Riksdagen blev jag ännu mera inspirerad för det politiska arbetet ,som jag nu ägnat mig åt som fritidspolitiker i 35 år.Jag fick lära mig ännu mera om det demokratiska arbetet i vårt land, och om en riksdagsledamots vardag . Liberalerna har nu 19 otroligt ambitiösa och kunniga riksdagsledamöter som arbetar för liberalismen och social liberalismen varje dag .

















måndag 17 oktober 2011

Landsmötet i Karlstad


Värmlandsbänken
Nu är Folkpartiets Landsmöte i Karlstad slut och jag också,efter tre otroligt roliga men minst sagt intensiva landsmötes dagar i vårt nya vackra CCC.Från Värmland var vi sju ombud av ca 500.Det var en aktiv skara och vi kämpade hårt för våra hjärtefrågor. Det är på Landsmötet som valda ombud från varje län får lägga motioner och diskutera "färdriktningen " för folkpartiets politik de närmaste åren.
Mina motioner handlade om
1. En översyn av konsekvenserna av ett förstatligande av LSS i sin helhet.Folkpartiet har redan tidigare fattat beslut i frågan men med den senaste tidens ändrade riktlinjer kring behovsprövning från FKASSANS sida så känns det som om Folkpartiet har ett ansvar att göra en översyn av lagen i sin helhet och se till att den följer FN:skonvention om mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Är ett förstatligande vägen att få en full legitimitet ute i kommunerna för lagen eller är det andra ingångar som behövs.Vi måste ändå som folkpartister vara i framkant både med kunskap och förslag på hur lagen ska fortsätta att fylla brukarens möjligheter till full delaktighet i samhället. Till min förvåning fick jag avslag på motionen efter att beredningsutskottet hade jobbat med frågan men på podiet garanterade Erik Ullenhag att partistyrelsen kommer att göra en arbetsgrupp i min andemening med "en översyn över lagens konsekvenser i dagsläget " avslaget berodde på att det inte är Landsmötet som beslutar om dylika arbetsgrupper. Jag tackade för svaret och har tillit till att denna arbetsgrupp kommer att tillsättas med personer som är väl insatta i frågan som ex. Maria Lundqvist -Brömster. Många vittnen fanns i salen när Erik Ullenhag lovade detta.

Gösta Frödin har också skrivit en motion där jag är med motioner det handlar om "EU:s strukturfonder och hur viktiga de är för den Svenska samman hållningspolitiken".
Vi fick motionen besvarad men inte bifallen däremot fick vi bifall till att meningen "att regionalpolitken kraftigt ska minskas " blev ändrad till att den ska "reformeras".Ett stort steg i rätt riktning.
Under söndagens pass yrkade jag bifall till en motion av Lars Tysklind med rubriken :
" Landsbygdens segregation saknar motstycke i modern tid" En skarp rubrik som är motiverad.
Yrkandet var "att ett landsbygdsprogram åter ska upprättas inför nya partiprogrammet 2013".
Jag anser att när vi nu dagen innan fick höra att det INTE är EU:s samman hållningspolitik som ska hålla samman Sverige då måste vi arbeta för att vi har en egen regionalpolitik som motverkar segregation mellan stad och land.Egentligen så önskar jag att landsbygdsfrågor och regional politik ska genomsyra hela vårt nya partiprogram men eftersom jag tvivlar på att detta sker så yrkade jag bifall till Tysklinds motion. Den blev besvarad med att frågorna ska tas upp i programmet via medlemmarnas åsikter framför allt genom sociala medier .Vi följer frågan fram till 2013 med intresse.
Jag yrkade också bifall till en motion av Anita Broden och Marit Paulsen m.fl Rubriken var:
" Jordbruket och miljön"
Yrkanden var att: Ett jord-och skogsbruk som bedrivs på rätt sätt kan leverera kollektiva nyttigheter av stort värde för klimatet,den biologiska mång falden och våra hav
att: jordbruket ska inte gereras som en naturlig del i av miljö och klimatpolitiken ,nationellt och internationellt.
Motionen blev bifallen och med det ser jag att partistyrelsen nu kan lita på våra jord och skogsägare som ansvarstagna företagare. De har genom generationer förvaltat och brukat sin skog och jord och på det viset bidragit till just biologisk mångfald och kollektiva nyttigheter .Det är dags att upprätta status en i Folkpartiet för dessa företagare och deras arbete. Det uttryckte jag från talarstolen när jag biföll motionen.
Inger Laren på Värmlandsbänken hade lagt en motion om statliga bidrag till skogsbilvägar ,motionen bifölls inte men vi vet att frågan nu har debatterats och kanske dyker upp flera gpnger i debatten.
Michael Helmersson hade lagt motion om att "synliggöra arbetsgivaravgiften och löneskatten på den enskildes lönebesked" Jag har lagt denna motion i riksdagen också .Den blev besvarad med att man anser att skatteverket ska öppna en webbplats där var och en kan gå in och se sina personliga lönebesked från offenltiga arbetsgivare och där se sina löneskatter specificerade.

Landsmötet antog ett antal program inför partiprogrammet 2013.
Socialpolitiskt program där grunden är
Att alla barn har rätt till en trygg barndom.
Där vi kräver en statushöjning på arbetet kring utsatta barn både vad gäller myndighetsutövning som i skollagen att barnen ska få en individuell plan som ska följas oavsett om barnen placeras i familje hem flera gånger om. En individuell hälso och sjukvårdsplan som är inskriven i hälso och sjukvårdslagen som garanterar att barnens hälsa följs upp även vid placeringar på annan ort som några exempel.
Vi antog ett jämställdhets program där frågan kom upp om förändringar i föräldraledigheten ex en tredje pappamånad samt 5 andra förslag om uppdelad föräldraledighet
Det liberala folkpartiet ansåg att detta är föräldrarnas roll att dela upp dagarna och majoriteten biföll utskottets förslag om en förenklad jämställd hetsbonus och att bonusen kopplas direkt till uttaget jämställd hetsbonusen ska också fördubblas.
Sjukvård och sjukvårdsförsäkringen debatterades men inga radikala ändringar fick bifall. Vi har nu nyligen med folkpartisters hjälp i riksdagen drivit igenom en förändring i positiv riktning av nya sjukförsäkringsreformen
Noll klassade som saknar Sjukpenninggrundande belopp får en betydligt högre sjukpenning än försörjningstödet som idag är fallet.
2. Efter 2,5 år i sjukförsäkringen kommer nu inte bara de tidigare diagnoserna att ligga till grund för fortsatt sjukförsäkringsperiod ,utan en individuell prövning kommer att ske för den som bedöms oskäligt att gå in i arbetslivsintroduktion(ALI) och får då fortsätta inom sjukförsäkringens ram. Nu ska vi noggrant följa upp dessa förändringar och Folkpartiet ställer sig bakom uttalandet att Folkparrtiet arbetsgrupp ska formulera en tydlig liberal utgångspunkt inför det fortsatta arbetet i den statliga parlamentariska utredningen av socialförsäkringarnana. Sverige behöver en långsiktig och trygg sjukförsäkring.
Landsmötet biföll motionen om mammografi screening för kvinnor över 75 år och även att den undre gränsen kan ev sänkas om expertis anser så.

Det som i media har blossat upp som en stridsfråga inom Folkpartiets landsmöte var skatte och ekonomi.Vi biföll ett program inom det området och där fick partistyrelsen backa på att marginalskatten ska sänkas till motsvarande skattenivå inom OECD länderna alltså ca 40%.
Beslutet blev att "Skattesänkningar som föreslås av Folkpartiet ska finansieras av ett växande reformutrymme och inte genom neddragningar i den sociala välfärden.
Värnskatten ska i första steget avlägsnas och därefter ska principen"hälften kvar" uppnås och brytpunkten höjas så att färre betalar statlig inkomstskatt" slut citat .Det ska alltså löna sig att utbilda sig i Folkpartiets Sverige.
När det gäller arbetsmarkandsfrågor antog också landsmötet att LAS ska moderniseras och att kompetens ska få större tyngd vid uppsägningar än nu.

Detta var några smakprov från helgens debatter . Det har varit inspirerande och intressant att lyssna till alla liberala människor som engagerat jobbar i partier på olika nivåer
Ett stort TACK till Niklas Wikström ,Nina Larsson och Karlstad avdelningen samt Irja Wigforss på kansliet för ett mycket bra geniomfört landsmöte i vårt län samt till Margareta bosvedt och Therese Quiding för gott samarbete från län till rikskansli.
När Jan Björklund rusade ut frånCCC och fick frågan från mig om inte nästa landsmöte bör ligga i Karlstad sa han med glimten i ögat . - Nej,men om två år ,när vi antar nya partiprogrammet så borde det bli er tur igen.Jag litar på vår partiledare me nvi får väl se hur det går just med den här saken. Roligt var att alla var nöjda när de lämnade Karlstad i solskenet.

Inga kommentarer: