Mera socialliberalism i Sunne !

VÄLKOMMEN till min blogg!

Jag heter Marianne Åhman är Ordförande och gruppledare för Liberalerna i Sunne kommun.
Vi är ett fint gäng Liberaler i Sunne men vi behöver bli flera. Under denna mandatperiod har vi två mandat av 41 i kommunfullmäktige. Vi tackar alla er som röstade på oss i förra valet , vi var den kommun där Folkpartiet/Liberalerna inte minskade vilket tyvärr var fallet på många orter runt om i Sverige. Vi behöver vara flera som arbetar för att Friheten måste försvaras! När intolerans, nationalism och populism sprider sig i världen och i vårt närområde behöver vi vara många som står upp för demokrati och alla människors lika värde.
Liberalismens idoelogi bygger på den enskilda människan och målet är hens frihet och valmöjligheter!

Därför behöver vi bli flera som röster på Liberalerna som parti och som genom att bli medlem visar att ni sympatiserar med oss,vi behöver också bli flera för att kunna besätta olika politiska uppdrag inom kommun, på region och riksnivå i framtiden

u kan bli medlem genom att gå in på

www.liberalerna.se/bli-medlem

eller swisha 50 kr till 123 1481241 skriv "ny" följt ditt personnummer och e-postadress

Här kommer jag att skriva om de frågor som jag och Liberalerna driver i Sunne kommun .Jag kommer också att berätta om Region och Riksdagspolitik. Riksdagen behöver en röst för landsorten och besvikelsen är nu stor när vi miste vår riksdagsplats .


Jag har under 2011 vikarierat som Riksdagsledamot. Jag fick då påbörja ett arbete som jag hade velat fullfölja.


Under den perioden som jag var i Riksdagen blev jag ännu mera inspirerad för det politiska arbetet ,som jag nu ägnat mig åt som fritidspolitiker i 35 år.Jag fick lära mig ännu mera om det demokratiska arbetet i vårt land, och om en riksdagsledamots vardag . Liberalerna har nu 19 otroligt ambitiösa och kunniga riksdagsledamöter som arbetar för liberalismen och social liberalismen varje dag .

















lördag 2 april 2011

Utredning kring Svenska djurskyddslagen

Under mitt besök i riksdagen denna vecka fick jag lyssna till ett seminarie där Eva Eriksson, vår värmländska landshövding, informerade från utredningen (Jo 2009:02) "Översyn av djurskyddslagstiftningens utförande och innehåll " där hon är utredare. Medverkade vid seminariet gjorde också Leif Dennerberg ,överdirektör vid jordbruksverket. Han är också Sveriges officiella chefsveteterinär inom EU samt ombud i Världsorganisationen för djurhälsa (OIE). Medverkade gjorde också Johan Beck Friis veterinär Sv.veterinärförbund. Anita Broden ledamot av miljö o jordbruksutskottet , hade anordnat detta seminarie och hon var också samtalsledare. Åhörare fanns från de flesta politiska partier i riksdagen. Leif Dennerberg började att berätta från djur skyddskontroll arbetet som nu överförts från kommunerna till länsstyrelserna från 2009. Resurserna är för små för att detta arbete ska kännas tillfredsställande. Akuta ärenden kommer hela tiden och allt för mycket av kontrollresurserna förs över till akuta anmälningsärenden som måste hanteras. Däremot anse det bekräftat att en högre kvalitet har skett på de kontrollbesök som genomförs från länsstyrelsens sida. Fortfarande är det dock allt STOR regionalskillnad på antalet kontrollbesök. Eftersom många av de anmälningsärenden som kommer in gäller husdjur då fr.a katter ,som är ett stort bekymmer, måste rutiner ses över vad gäller anmälningsärenden så att boskapsskötsel och större besättningar får kontroll besök. Eftersom det ofta är en social ,ekonomisk eller psykologisk orsak varför djurägare inte orkar sköta sina djur bör man här se över möjligheterna att andra personer som kommer i kontakt med djurägare ex hemtjänst personal,sjukvårdspersonal ,veterinär kan göra anmälningar när man ser att djur far illa. Sekretessen ska här ses över i utredningen , säger Eva Eriksson En effektiv,likvärdig och rättsäker djur skyddskontroll som lever upp till de nationella regelverket och EU:S krav är målet. Eva Eriksson startade med att berätta att djur skyddslagen tillkom 1988 och ingen uppföljning ,utredning har gjorts sedan dess däremot har mycket ny kunskap kommit på området ,djurskydd är ständigt ett om debaterat ärende. Ska vi ha en djurskydds lag ska den följas ,så sker ej idag. När vi köper oss små eller stora djur är det ytterst sällsynt att vi får informaton om vad lagen kräver av oss som djurägare. Djurskyddslagstiftningen är en minimilagstiftning och inte en optimal nivå. Stora problem har vi nu med antibiotika resistens och djur ska kunna skötas och hållas utan p.c. resistens och utan klippta svansar på grisen. Övriga EU bönder har att ställa upp på de direktiv som svenska bönder redan har gjort. Ett antal särskilda områden har utredaren tagit fasta på och ska särskilt ses över:

  • Övergivna förvildade djur -KATT problemet,här kan förslag komma på märkning,registrering och ev kastrering av utekatt. Vi har idag ca 100.000 utekatter i Sverige

  • Avel som medför lidande för djuren .

  • Särskilda krav för viss djurhållning . Ev tillstånds prövning och krav på den som köper och handhar djur.

  • Tävling och träning av djur hur kan djurskyddet förbättras där.

  • Omhändertagande av djur och djurförbud, hur ska länsstyrelsen arbeta med detta Hur mycket polisiära resurser får komma till del kring detta Ett omhändertagande av en stor boskapsskötsel kostar otroligt mycket pengar och polisresurser

  • Användning av djur för sexuella ändamå. Ett accelererande bekymmer 2010. fanns 44 anmälda ärenden

  • Sekretess, Möjligheter att bryta sekretess och göra anmälan för övriga professioner som kommer i kontakt med "djur som far illa" 8.Straffbestämmelser .är dess effektiva och ändamålsenliga idag?

Ett mycket bra seminarie som fick mig att få många tankar kring djurvård och djurhantering . Bra initiativ av Anita Broden , jag ska följa denna utredning och kanske hinner frågan komma upp i riksdagen under min tid som riksdagsledamot.Jag ser verkligen fram emot detta uppdrag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! HÄr kommer ett tips för den som vill veta mer om hur det ser ut i verkligheten, bakom de fina paragraferna. http://forysta.bloggspace.se/