Mera socialliberalism i Sunne !

VÄLKOMMEN till min blogg!

Jag heter Marianne Åhman är Ordförande och gruppledare för Liberalerna i Sunne kommun.
Vi är ett fint gäng Liberaler i Sunne men vi behöver bli flera. Under denna mandatperiod har vi två mandat av 41 i kommunfullmäktige. Vi tackar alla er som röstade på oss i förra valet , vi var den kommun där Folkpartiet/Liberalerna inte minskade vilket tyvärr var fallet på många orter runt om i Sverige. Vi behöver vara flera som arbetar för att Friheten måste försvaras! När intolerans, nationalism och populism sprider sig i världen och i vårt närområde behöver vi vara många som står upp för demokrati och alla människors lika värde.
Liberalismens idoelogi bygger på den enskilda människan och målet är hens frihet och valmöjligheter!

Därför behöver vi bli flera som röster på Liberalerna som parti och som genom att bli medlem visar att ni sympatiserar med oss,vi behöver också bli flera för att kunna besätta olika politiska uppdrag inom kommun, på region och riksnivå i framtiden

u kan bli medlem genom att gå in på

www.liberalerna.se/bli-medlem

eller swisha 50 kr till 123 1481241 skriv "ny" följt ditt personnummer och e-postadress

Här kommer jag att skriva om de frågor som jag och Liberalerna driver i Sunne kommun .Jag kommer också att berätta om Region och Riksdagspolitik. Riksdagen behöver en röst för landsorten och besvikelsen är nu stor när vi miste vår riksdagsplats .


Jag har under 2011 vikarierat som Riksdagsledamot. Jag fick då påbörja ett arbete som jag hade velat fullfölja.


Under den perioden som jag var i Riksdagen blev jag ännu mera inspirerad för det politiska arbetet ,som jag nu ägnat mig åt som fritidspolitiker i 35 år.Jag fick lära mig ännu mera om det demokratiska arbetet i vårt land, och om en riksdagsledamots vardag . Liberalerna har nu 19 otroligt ambitiösa och kunniga riksdagsledamöter som arbetar för liberalismen och social liberalismen varje dag .

















onsdag 13 april 2011

En hektisk politisk vecka

Måndag kväll hade Folkpartiet i Sunne en träff med Thomas Almgren som arbetar med kommunens översiktplan utanför tätorten Den är nu ute i samråd och
samrådsyttrande ska inlämnas före 18 april .Vi fick en bra genomgång av Thomas över de olika områden som berörs av planen.
Allt från LIS områden Landsbygdutveckling i strandnära område. Där nu kommunen lagt in ett antal sådana områden längs våra stränder. Detta innebär att man öppnar upp strandskyddet för att få tillgång till lägen vid vattnet, vilket i sin tur ska gynna kommunen och dess landsbygdsutveckling.
Vi diskuterde vidare det vindkraftsområde som har pekats ut på plankartan ,samt de naturskyddade områden som vi vidare har i kommunen.
När det gäller ”intrång” på äganderätten så anser vi i Folkpartiet att en stor hänsyn måste tas till markägare och en nära dialog måste föras inan detaljplanerna genomförs i dessa områden. Vi är inte helt övertygade om att markägarna förstår att ingen ytterligare information går ut till dem över att kommunen har i översiktsplanen pekat ut marken för gång och cykelväg, vindkraftspark eller som i vissa fall undantagit mark p.g.a en växt eller ett djur som finns i vårt naturvårdsprogram som också ligger till grund för planen.
En större sak som finns att notera i planen är den Metanol fabrik som Rottneros bruk planerar att projektera i anslutning till befintlig fabrik .Detta innebär att ett antal fastigheter behöver exproprieras och att ett stort område längst E 45.an kommer att tas i anspråk för upp läggningsplats för material till fabriken.
En ny vägsträckning parallellt med E 45 i V:a Ämtervik diskuterades också då Trafikverket vill ta bort in och utfarter till E 45.an vilket då kommer att innebära risk för att tung trafik kommer in i V:a Ämterviks tätort. Vi kommer att sammanställa vårt yttrande de närmaste dagarna och förhoppningsvis har många Sunnebor engagerat sig i denna fråga..

Regionfrågan diskuterade vi också och flera ansåg att det är en brist att ingen utredning har gjorts kring alternativet österut. Det är mycket svårt att veta vilka län som i så fall skulle ingå i ett sådant förslag. Utredaren kring den regionala förvaltningen och länsindelningen
Mats Sjöstrand uttryckte tidigt ett alternativ där Värmland,Örebro då skulle gå ihop med Dalarna och Gävleborgs län . Nu vill i s.t. Örebro ha med Värmland tillsammans med Västmanland och Södermanland i en Västra Svealandsregion.
Idag fick vi ta del av den utredning som Karlstad kommun gjort där man utrett både Värmland.Örebro samt de 4 länen österut som jag nämnde ovan.
Karlstad har ändå kommit fram till att ett Västra Götalands region är den som kan ha bäst förutsättningar att fungera. Problemet som man ser med 4 län österut är fr.a. att alternativet är diffust. Det finns ingen given ,större tillväxtort utan risk för konkurrens mellan de jämnstora orter som finns i området.
Vi inom de politiska partierna ska svara på en remiss i frågan före den 30 juni om vi vill att Värmlands ska fortsätta att förhandla med Västra Götaland eller ej. På lördag har Folkpartiet ett medlemsmöte där frågan ska diskuteras.
Landstingsfullmäktige
Idag har jag varit på mitt sista landstingsfullmäktige innan jag tillträder som riksdagsledamot 27/4 .Inger Laren får då träda in i mitt ställe som N:a kretsens landstingsledamot i 6 månader.
Idag har vi godkänt årsredovisningen.
Ekonomiskt har budget målet uppfyllts .Det stora pensionsunderskottet gör att stora ekonomiska problem ändå kvarstår.
Vad gäller patientsäkerhet finns brister fr.a kring ”basala hygienrutiner ” samt kvalitetsregister. Jag yrkade på en återrapportering tll landstingsfullmäktige under 2011 kring frågan om mätresultate vad gällde Hygienrutiner .Diskussionerna hör vi nästan dagligen om resistenta bakterier inom vården och avsett det hårda trycket som finns i verksamheterna får vi inte ge avkall på patientsäkerheten. Även revisorerna tryckte på att kvalitetsregister och kvalitetsarbetet måste förbättras. En chefsläkare har blivit tillsatt på detta och arbetet har intesifierats.upplyste Elisabeth Kihlström (kd).Vad gäller tillgängligheten i telefon till vårdcentralerna så är inte heller där målet uppfyllt.
För att återgå till det positiva så har Hälsovalet i Värmland givit värmlänningarna 9 privata vårdcentraler under året
Vi har öppnat upp två nya hus för slutenvård vid Centralsjukhuset som nu är invigda.


Annars återfinns de kvarvarande bekymren kring att få ekonomin att gå ihop för 2012 ca 120 Mkr behöver kostnadsreduceras utöver det finns ca 30 Mkr från föregående redcueringsprogram som ännu inte hämtats hem. Tjänstemän, politiker och professionen söker nya effektiviseringsmöjligheter i en redan pressad verksamhet.

Nu får det räcka för idag.
Vårpropositionen har idag överlämnats från regeringen till riksdagen .Inga nya generella statliga stödpengar aviseras till kommuner och landsting i den utan man fortsätter med riktade stöd inom vissa områden.
Jag återkommer med mera från vårpropen en annan dag.

I morgon gör jag min sista arbetsdag på Tandhälsan innan jag ska till riksdagen. Det ska bli skönt att få fokusera i sex månader, helt på det politiska arbetet för första gången under mina ca 30 år som aktiv fritidspolitiker,men jag kommer säkert att längta efter mina goa patienter.

Inga kommentarer: