Mera socialliberalism i Sunne !

VÄLKOMMEN till min blogg!

Jag heter Marianne Åhman är Ordförande och gruppledare för Liberalerna i Sunne kommun.
Vi är ett fint gäng Liberaler i Sunne men vi behöver bli flera. Under denna mandatperiod har vi två mandat av 41 i kommunfullmäktige. Vi tackar alla er som röstade på oss i förra valet , vi var den kommun där Folkpartiet/Liberalerna inte minskade vilket tyvärr var fallet på många orter runt om i Sverige. Vi behöver vara flera som arbetar för att Friheten måste försvaras! När intolerans, nationalism och populism sprider sig i världen och i vårt närområde behöver vi vara många som står upp för demokrati och alla människors lika värde.
Liberalismens idoelogi bygger på den enskilda människan och målet är hens frihet och valmöjligheter!

Därför behöver vi bli flera som röster på Liberalerna som parti och som genom att bli medlem visar att ni sympatiserar med oss,vi behöver också bli flera för att kunna besätta olika politiska uppdrag inom kommun, på region och riksnivå i framtiden

u kan bli medlem genom att gå in på

www.liberalerna.se/bli-medlem

eller swisha 50 kr till 123 1481241 skriv "ny" följt ditt personnummer och e-postadress

Här kommer jag att skriva om de frågor som jag och Liberalerna driver i Sunne kommun .Jag kommer också att berätta om Region och Riksdagspolitik. Riksdagen behöver en röst för landsorten och besvikelsen är nu stor när vi miste vår riksdagsplats .


Jag har under 2011 vikarierat som Riksdagsledamot. Jag fick då påbörja ett arbete som jag hade velat fullfölja.


Under den perioden som jag var i Riksdagen blev jag ännu mera inspirerad för det politiska arbetet ,som jag nu ägnat mig åt som fritidspolitiker i 35 år.Jag fick lära mig ännu mera om det demokratiska arbetet i vårt land, och om en riksdagsledamots vardag . Liberalerna har nu 19 otroligt ambitiösa och kunniga riksdagsledamöter som arbetar för liberalismen och social liberalismen varje dag .

















söndag 27 februari 2011

I väntans tider inför riksdagsarbete

Nu var det alltför längesedan jag skrev i min blogg.
Tiden går snabbt och jag känner att det är många bollar i luften just nu.
Jag har inte sportlov men det infinner sig ändå en sådan känsla i huset så länge som det finns sportlovs lediga ungdomar i huset.
Dagar och veckor går snabbt och snart kommer jag att vikariera för Nina Larsson i riksdagen från den 27/4 till 28/10. Det känns oerhört spännande och jag hoppas att jag kan föra med mig mina frågor in i riksdagsgruppens arbetet. Sociala välfärdsfrågor, tillgänglig levande landsbygd med god miljö och levande företag. Tillgänglighet på alla plan kan jag kort säga är mina hjärtefrågor. Det ska bli så intressant att se hur stor tillgängligheten är i en liberal riksdagsgrupp ,för att framföra sina åsikter. Mina arbetskamrater börjar nu bli nervösa för de tror att ingen kommer att förstå min värmländska i Stockholm!!! Vi får se , att förstå min dialekt ser inte jag som det största bekymret .Däremot att nå ut och få förståelse för vikten av att driva dessa "tillgänglighetsfrågor" som jag nämnde här ovan det kan bli en utmaning,men en intressant sådan.
Förra veckan hade jag mitt första kommunala handikappråds möte för mandatperioden. Jag är glad att ha blivit omvald som ordförande och jag känner att vi har många utmaningar kvar inom området ,tillgänglighet, bemötande och inte minns arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning.
Vi har en referensgrupp där samtliga handikappföreningar ingår och där väcker föreningarna sina frågor för att senare lyfta dem i komunala handikapprådet .Den punkten är det centrala,deras egna frågor. Jag tänker under denna mandatperiod sätta fokus på FN konventionen om mäskliga rättgiheter för personer med funktionsnedsättning .
Idag har jag varit ordförande vid RSMH :s(Riksförbundet för social och mental hälsa) årsmöte här i Sunne.Det är en helt nystartad förening .Jag önskar dem LYCKA TILL i verksamheten.
I morgon ska min "Parboendegaranti" motion upp i kommunfullmäktige. Jag har fått den besvarad men ej bifallen. I svaret från socialnämnden står att läsa :att man vill ha flexibilitet och möjlighet til olika individuella lösningar och därför vill man ej skriva in i riktlinjerna att "parboendegaranti" finns. Jag undrar då för vem blir det bra flexibilitet och bra lösningar utifrån den situation som man befinner sig i . Det verkar vara mera ett försök till att godtycklighet och dagsläget får avgöra om äldre par får leva tillsammans livet ut i vår kommun.

Under veckan åker jag till Göteborg för att delta i en " Tankesmedja "kring nya kollektivtrafikmyndigheten. Intressant fråga hur stora förändringar det kommer att innebära för länet och regionen. Kan vi nu samsas från olika sidor för resenärens bästa ?
Ja,politik är omväxlande och roligt och nu ska jag försöka att blogga lite mera framöver.

Inga kommentarer: