Mera socialliberalism i Sunne !

VÄLKOMMEN till min blogg!

Jag heter Marianne Åhman är Ordförande och gruppledare för Liberalerna i Sunne kommun.
Vi är ett fint gäng Liberaler i Sunne men vi behöver bli flera. Under denna mandatperiod har vi två mandat av 41 i kommunfullmäktige. Vi tackar alla er som röstade på oss i förra valet , vi var den kommun där Folkpartiet/Liberalerna inte minskade vilket tyvärr var fallet på många orter runt om i Sverige. Vi behöver vara flera som arbetar för att Friheten måste försvaras! När intolerans, nationalism och populism sprider sig i världen och i vårt närområde behöver vi vara många som står upp för demokrati och alla människors lika värde.
Liberalismens idoelogi bygger på den enskilda människan och målet är hens frihet och valmöjligheter!

Därför behöver vi bli flera som röster på Liberalerna som parti och som genom att bli medlem visar att ni sympatiserar med oss,vi behöver också bli flera för att kunna besätta olika politiska uppdrag inom kommun, på region och riksnivå i framtiden

u kan bli medlem genom att gå in på

www.liberalerna.se/bli-medlem

eller swisha 50 kr till 123 1481241 skriv "ny" följt ditt personnummer och e-postadress

Här kommer jag att skriva om de frågor som jag och Liberalerna driver i Sunne kommun .Jag kommer också att berätta om Region och Riksdagspolitik. Riksdagen behöver en röst för landsorten och besvikelsen är nu stor när vi miste vår riksdagsplats .


Jag har under 2011 vikarierat som Riksdagsledamot. Jag fick då påbörja ett arbete som jag hade velat fullfölja.


Under den perioden som jag var i Riksdagen blev jag ännu mera inspirerad för det politiska arbetet ,som jag nu ägnat mig åt som fritidspolitiker i 35 år.Jag fick lära mig ännu mera om det demokratiska arbetet i vårt land, och om en riksdagsledamots vardag . Liberalerna har nu 19 otroligt ambitiösa och kunniga riksdagsledamöter som arbetar för liberalismen och social liberalismen varje dag .

















söndag 30 december 2012

GOTT NYTT ÅR!

Ännu ett år har gått.För mig har det här året präglats av personlig sorg och saknad och det har tagit mycket av kraften och energin. Livet har många sidor och för att vara aktiv i politiken måste också den privata sidan vara i balans. Nu har politiken fått stå tillbaka  under detta år och jag har  mycket levt på de fina minnen och den otroliga erfarenhet och kunskap som jag fick med mig från min tid i Riksdagen 2011.
Det känns skönt att tiden går  och att vi nu får  se fram emot ett nytt år som jag möter det med nya  förväntningar ,både privat och i politiken.
 I politiken  hoppas jag nu som landstingsledamot att  Landstinget i Värmland ska skapa god vård och omsorg till de patienter som  har behov av detta. Att vi kan klara av långa köer till operationer och att tillgängligheten till våra vårdcentraler blir ännu bättre och att Barn och Ungdomspsykiatrin  kommer att finna arbetsformer så att våra barn och unga tidigt får det stöd som de behöver. Akutsjukvården måste också fungera i HELA vårt avlånga län. Alla ska även i framtiden kunna utgår ifrån att när du ringer 112 så kommer ambulansen snabbt och tiden på Akutmottagningen ska vara kort tills dess du får adekvat vård.

Som kommunpolitiker hoppas jag att vår grundskola kommer att klara det stora kostnadsreducerings krav som finns och att våra barn och ungdomar får de resurser som krävs för att kunna gå vidare till gymnasie med godkända betyg i högre grad än som statistiken nu visar för vår kommun.Vi måste också värna vår fina kulturskola med godkvalitet.
Att våra äldre ska kunna få en plats i särskilt boende när den dagen kommer och behovet finns , utan att behöva stå i kö i flera månader.  Detta är inte värdigt och våra äldre måste få en värdig ålderdom.

Jag hoppas att flera kommunmedborgare kommer att inte bara tycka att Folkpartiet har kloka  tankar och idéer utan också vill engagera sig i partiet och bli medlem ,för vi behöver er alla för att växa och bli ett ännu starkare  parti inför 2014 i vår kommun och i Landstinget i Värmland.

Folkpartiet liberalerna värnar om alla människors lika värde .
Liberalismen utgår från den enskilda människan och målet är hans/hennes frihet!
Vi måste stärka de demokratiska krafterna och de mänskliga rättigheterna nu när främlingsfientlighetens våg sprider sig genom landet .

En av mina högsta önskningar inför nästa år är att  Folkpartiets politik ska växa sig stark och att Sveriges främlingsfientliga parti ska uppnå siffran NOLL.

GOTT NYTT LIBERALT ÅR ,där vi alla kanhjälpas åt att bygga ett samhälle där vi kan  leva sida vid sida med respekt och tolerans för våra olikheter.
Marianne Åhman

Inga kommentarer: