Mera socialliberalism i Sunne !

VÄLKOMMEN till min blogg!

Jag heter Marianne Åhman är Ordförande och gruppledare för Liberalerna i Sunne kommun.
Vi är ett fint gäng Liberaler i Sunne men vi behöver bli flera. Under denna mandatperiod har vi två mandat av 41 i kommunfullmäktige. Vi tackar alla er som röstade på oss i förra valet , vi var den kommun där Folkpartiet/Liberalerna inte minskade vilket tyvärr var fallet på många orter runt om i Sverige. Vi behöver vara flera som arbetar för att Friheten måste försvaras! När intolerans, nationalism och populism sprider sig i världen och i vårt närområde behöver vi vara många som står upp för demokrati och alla människors lika värde.
Liberalismens idoelogi bygger på den enskilda människan och målet är hens frihet och valmöjligheter!

Därför behöver vi bli flera som röster på Liberalerna som parti och som genom att bli medlem visar att ni sympatiserar med oss,vi behöver också bli flera för att kunna besätta olika politiska uppdrag inom kommun, på region och riksnivå i framtiden

u kan bli medlem genom att gå in på

www.liberalerna.se/bli-medlem

eller swisha 50 kr till 123 1481241 skriv "ny" följt ditt personnummer och e-postadress

Här kommer jag att skriva om de frågor som jag och Liberalerna driver i Sunne kommun .Jag kommer också att berätta om Region och Riksdagspolitik. Riksdagen behöver en röst för landsorten och besvikelsen är nu stor när vi miste vår riksdagsplats .


Jag har under 2011 vikarierat som Riksdagsledamot. Jag fick då påbörja ett arbete som jag hade velat fullfölja.


Under den perioden som jag var i Riksdagen blev jag ännu mera inspirerad för det politiska arbetet ,som jag nu ägnat mig åt som fritidspolitiker i 35 år.Jag fick lära mig ännu mera om det demokratiska arbetet i vårt land, och om en riksdagsledamots vardag . Liberalerna har nu 19 otroligt ambitiösa och kunniga riksdagsledamöter som arbetar för liberalismen och social liberalismen varje dag .

















tisdag 10 juli 2012

Snart semester

Hej! Nu äntligen ska jag snart ha semester , om en vecka. Jag ska försöka ta upp mitt bloggande .Min blogg var /är min politiska dagbok.Den gav mig lite sammanfattningar och minnesbilder över vad den politiska vardagen innehåller.Jag saknar detta och ska försöka starta upp igen . Mina politiska uppdrag är i kommun,landsting och ersättare i Region Värmland .Det händer mycket i kommunen då vi ska starta hösten med folkomröstning kring hur många byskolor som ska finnas i Sunne kommun.Denna fråga delar nu kommunbefolkningen i två läger .Min förhoppnng är att många går och röstar och att folkomröstningen ger klara besked för oss politiker över hur vi ska gå vidare med denna minst sagt infekterade fråga. Kostnaden är stor för direktdemmokratin och demokrati ska få kosta men jag hoppas verkligen att många går och röstar både de som är för och de som är emot en förändring av skolorganisationen för annars kommer det att kännas meningslöst. Folkpartiet har sagt att vi anser det helt nödvändigt med en omstrukturering av grundskolan då vi inte har varken elevunderlag eller pengar till att driva det stora antalet grundskolor som vi nu har i kommunen ,men HUR denna förändring ska se ut det är vi inte på det klara med ännu. Jag är dessutom mycket bekymrad över Landstinget och dess stora åtagande att klara sjukvården i hela vårt avlånga län. Jag tror inte att det är läge att Landstinget i Värmland ska ta över Region Värmlands uppdrag med regionalutveckling i dagsläget.Landstinget har fullt upp med sjukvården och det som vi nu är satta att klara av.Region Värmland som samordningsorgan fungerar i praktiken bra och sköter sina verksamheter på ett mycket proffessionelt sätt , men det är ett stort problem för länet att ha två poltiska församlingar med olika majoritet som ska tala som en röst uppåt mot staten ,Riksdag och regering .Vi måste få en direktvald politisk församling på sikt som kan ena alla värmlands kommuner och befolkning för att VÄRMLAND SKA VÄXA OCH UTVECKLAS! På återörande efter sommarledigheten med nya politiska kraft tag Marianne

Inga kommentarer: