Mera socialliberalism i Sunne !

VÄLKOMMEN till min blogg!

Jag heter Marianne Åhman är Ordförande och gruppledare för Liberalerna i Sunne kommun.
Vi är ett fint gäng Liberaler i Sunne men vi behöver bli flera. Under denna mandatperiod har vi två mandat av 41 i kommunfullmäktige. Vi tackar alla er som röstade på oss i förra valet , vi var den kommun där Folkpartiet/Liberalerna inte minskade vilket tyvärr var fallet på många orter runt om i Sverige. Vi behöver vara flera som arbetar för att Friheten måste försvaras! När intolerans, nationalism och populism sprider sig i världen och i vårt närområde behöver vi vara många som står upp för demokrati och alla människors lika värde.
Liberalismens idoelogi bygger på den enskilda människan och målet är hens frihet och valmöjligheter!

Därför behöver vi bli flera som röster på Liberalerna som parti och som genom att bli medlem visar att ni sympatiserar med oss,vi behöver också bli flera för att kunna besätta olika politiska uppdrag inom kommun, på region och riksnivå i framtiden

u kan bli medlem genom att gå in på

www.liberalerna.se/bli-medlem

eller swisha 50 kr till 123 1481241 skriv "ny" följt ditt personnummer och e-postadress

Här kommer jag att skriva om de frågor som jag och Liberalerna driver i Sunne kommun .Jag kommer också att berätta om Region och Riksdagspolitik. Riksdagen behöver en röst för landsorten och besvikelsen är nu stor när vi miste vår riksdagsplats .


Jag har under 2011 vikarierat som Riksdagsledamot. Jag fick då påbörja ett arbete som jag hade velat fullfölja.


Under den perioden som jag var i Riksdagen blev jag ännu mera inspirerad för det politiska arbetet ,som jag nu ägnat mig åt som fritidspolitiker i 35 år.Jag fick lära mig ännu mera om det demokratiska arbetet i vårt land, och om en riksdagsledamots vardag . Liberalerna har nu 19 otroligt ambitiösa och kunniga riksdagsledamöter som arbetar för liberalismen och social liberalismen varje dag .

















tisdag 30 augusti 2011

Integration i Värmland



Erik Ullenhag tillsammans med kvinnorna i Mångkulturellt Utvecklingskök
På andra bilden är v i hos Röda Korset i Forshaga och lyssnar vi till Aakash Budathokui,etableringslots .

Igår var en dag som jag kommer att minnas.jag fick inbjudan av landshövdingen att vara med när vår Integrationsminister Erik Ullenhag besökte länet.
Dagen var fylld av mångkulturella upplevelser,goda exempel och bevis på att Värmland arbetar för mångfald.
Dagen startade på http://eskebohl.se/
Där fick vi information kring projektet Mångkulturellt Utvecklingskök som ingår i KIFA (Kil Innovation Food Arena) Ett projekt som har sitt urspung från EU:s strukturfondmedel .Vi fick träffa ett antal kvinnor bl.a från Serbien,Eritrea,Kina ,Iran som har bakning och matlagning som sitt stora intresse och som nu ingår i ett projekt där målet är att det i framtiden ska vara deras proffesion.
Därefter åkte vi till residenset och fick träffa kommunrepresentanter som arbetar tillsammans med arbetsförmedlingen kring nya etableringsreformen som startade 1 dec 2010.Vi fick höra många positiva reaktioner kring reformen ,men blev också upplysta kring problem som uppkommit.Erik Ullenhag var mycket lyhörd och sa att en ny reform kan alltid ha "barnsjukdomar" som måste rättas till. Ett sådant problem är att vissa blir kvar i försörjningsstöd fortfarande trots att Af nu ska vara inkörsporten.Detta beror många gånger på tröghet hos de statliga mynidgheterna som handhar asylärenden.Ett problem som beslystes från Arbetsförmedlingens sida är bostadsbristen,som 0ckså finns i Värmland för denna grupp.
Efter lunch reste vi vidare till Forshaga där vi träffade Röda Korsets lokala representanter och etableringslotsen som där är knuten till den ideella verksamheten.Besöket var förlagt till mötesplatsen Kupan där v.ordf Gun Olsson hälsade oss välkomna och berättade om deras kursverksamhter och secund hand affär där .En plats som blivit träffpunkt för många asylsökande som kommer till kkommunen.Erik Ullenhag tryckte här på vikten av samarbete med ideella organisationer och det var tanken att detta skulle utökas genom nya etableringsreformen .han hoppades på att Forshaga exemplet nu skulle bli realitet i kmånga kommuner i Sverige.
Som sagt en mycket givande och intressant dag.Jag fick lära mig mycket om hur vi bedriver integrationsporjekt i Värmland och jag saknar att vi inte mera informerar och beslyser det goda arbetet i vardagen .Vi måste föra att växa och utvecklas ta till oss de nyanlända och få dem att stanna i vårat län.
Ett inslag under dagen när vi besökte residenset och Sverige Amerika centret var att vi fick höra om ett nytt projekt där Svenska amerika centret arbetar med att ta fram hur våra emigranter hade det i Amerika och vad vi kan dra för liknelser kring emigranters situation i Sverige idag. Ett mycket intressant projekt och med en lite ny vinkling kring kunskapen om vår stora emigration på slutet av 1800 och till mitten av 1900 talet.

Inga kommentarer: