Mera socialliberalism i Sunne !

VÄLKOMMEN till min blogg!

Jag heter Marianne Åhman är Ordförande och gruppledare för Liberalerna i Sunne kommun.
Vi är ett fint gäng Liberaler i Sunne men vi behöver bli flera. Under denna mandatperiod har vi två mandat av 41 i kommunfullmäktige. Vi tackar alla er som röstade på oss i förra valet , vi var den kommun där Folkpartiet/Liberalerna inte minskade vilket tyvärr var fallet på många orter runt om i Sverige. Vi behöver vara flera som arbetar för att Friheten måste försvaras! När intolerans, nationalism och populism sprider sig i världen och i vårt närområde behöver vi vara många som står upp för demokrati och alla människors lika värde.
Liberalismens idoelogi bygger på den enskilda människan och målet är hens frihet och valmöjligheter!

Därför behöver vi bli flera som röster på Liberalerna som parti och som genom att bli medlem visar att ni sympatiserar med oss,vi behöver också bli flera för att kunna besätta olika politiska uppdrag inom kommun, på region och riksnivå i framtiden

u kan bli medlem genom att gå in på

www.liberalerna.se/bli-medlem

eller swisha 50 kr till 123 1481241 skriv "ny" följt ditt personnummer och e-postadress

Här kommer jag att skriva om de frågor som jag och Liberalerna driver i Sunne kommun .Jag kommer också att berätta om Region och Riksdagspolitik. Riksdagen behöver en röst för landsorten och besvikelsen är nu stor när vi miste vår riksdagsplats .


Jag har under 2011 vikarierat som Riksdagsledamot. Jag fick då påbörja ett arbete som jag hade velat fullfölja.


Under den perioden som jag var i Riksdagen blev jag ännu mera inspirerad för det politiska arbetet ,som jag nu ägnat mig åt som fritidspolitiker i 35 år.Jag fick lära mig ännu mera om det demokratiska arbetet i vårt land, och om en riksdagsledamots vardag . Liberalerna har nu 19 otroligt ambitiösa och kunniga riksdagsledamöter som arbetar för liberalismen och social liberalismen varje dag .

















torsdag 19 maj 2011

Besök Samhall Zakrisdal


Områdeschaf Arne Olsson o personalansvarig Ann-Chatrin Dahl tills med mig och medarbetare IKEA








Besök på IKEA





















Full fart i Tvättstugan Zakrisdal
Produktionen Zakrisdal.


















Under denna vecka har jag blivit inbjuden till Samhalls verksamhet i Karlstad.
Vid besöket träffade jag arbetsområdeschef Arne Olsson samt personal ansvarit Ann-Chatrin Dahl,som ni ser på bilden tillsammans med personal på IKEA .

Samhall är ett helägt statligt bolag .Dess uppgifter är att skapa meningsfullsysselsättning för personer med nedsatt arbetsförmåga och funktionshinder.
SAMHALL är ett av Sveriges största företag med ca 20.000 medarbetare.

Sverige ligger sämre till än många andra länder när det gäller arbete och sysselsättning för personer med funktionsnedsättning ,konstaterades i samband med ratificeringen av
FN :skonventionen om mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning.(2009)
Vi vet att arbete är grunden till en egen lön och därigenom ett självständigt liv och delaktighet i samhället ,därför har regeringen gett arbetsförmedlingen ett särskilt uppdrag att fullgöra insatser kring personer med funktionshinder som medför nedsatt arbetsförmåga(SFS 2000:630)
Där ingår som en betydande del anställning med lönebidrag samt skyddat arbete via SAMHALL
I exempelvis jobb och utvecklingsgarantins FAS 2. (aktiviteter med stöd) är SAMHALL betydelsefull som aktör. Alliansregeringen ökade budgeten med 558 miljoner under förra mandatperioden för lönebidrag och till SAMHALL.vilket motsvarar ca 2000 lönebidragsanställningar och 1000 anställningar inom SAMHALL


SAMHALL har förändrats och gått från att ha produktionsinriktad verksamhet inom industri till att nu vara alltmer ett tjänste- och bemanningföretag. Idag är ca 75% av medarbetarna sysselsatta i tjänsteföretag, om man ser över landet.
Vid mitt besök på SAMHALL:s huvudkontor vid Zakrisdal möttes jag av positiva tjänstemän, arbetsledare som medarbetare ,de utstrålade engagemang och kompetens allt ifrån avd för logistik, administration till själva produktion och arbetet som där bestod av upphandlade tjänster inom tvätt, städ ,dagligvaruhandling fr.a från Karlstad kommuns äldrevård.

Dessa arbeten är viktiga, betydelsefulla och ”gör skillnad ” för kunden. Och måste utföras med kvalitet in i minsta detalj . Uppdragen ökar i omfattning och nya områden som ex fönsterputs har tillkommit , vilket är det ett bevis på att kunderna är nöjda, konstaterade vi under besöket.

Jag fick också besöka IKEA där SAMHALL har ett 20 tal medarbetare som jobbar. Här har företaget fr.a ansvar för städ.
Även här träffade vi stolta och nöjda medarbetare med arbetsledare.
Samhall har också ett antal utbildningar för personal med certifieringsmöjligheter inom deras olika områden.

Det stora problemet som finns är hur dessa entusiastiska medarbetare ska kunna gå vidare till anställningar utanför SAMHALL.

Målet är alltså att 6% ska få en övergång till en viss tidsantällning eller tidsbegränsad anställning som är LAS berättigad..

Inom SAMHALL idag finns en ”skyddad anställningsform” med tillsvidareanställning. Detta är viktigt för att medarbetarna ska få en trygg ekonomi, och möjligheter till eget boende, delaktighet, självständigt liv. Men det kan också ge inlåsningseffekter på det sättet att det känns svårt och ”otryggt” för en medarbetare att lämna en trygg anställningsform. Målet är att skapa en smidig och trygg övergång till ny arbetsgivare på sikt ,detta är viktigt för att ge så många som möjligt tillträde till en plats på SAMHALL som arbetsträning för fortsatt arbete på aarbetsmarknaden Både staten och SAMHALL har nu 6% som mål för årliga övergångar.


n övergång från arbetslöshet, sjukersättning eller kanske direkt från skolans värld efter genomgången förlängd skolgång till att stå till arbetsmarknadens förfogande är en svår resa för många men med stödet som ges på SAMHALL kan det ske med stolthet, självkänsla och trygghet inombords. Alliansregeringen har även förstärkt ekonomiskt de åtgärder som då ingår i Af:s” särskilda insatser för personer med funktionshinder”(2000:630) som ska stå till buds för den enskilde som ex. arbetshjälpmedel personligt biträde, SIUS stöd samt även särskilt stöd vid start av egen verksamhet.

Jag kommer i riksdagen lämna enSkriftlig fråga till socialdepartementet och statsrådet Maria Larsson :
Vilka ytterligare åtgärder kommer statsrådet och regeringen att vidta för att personer med fumktionsnedsättning ska få tillgång till arbete och sysselsättning på lika villkor som alla andra , Det är innebörden i FN:S konvention om mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning som Sveriges riksdag har antagit 2008 och ratificerat 2009.

Inga kommentarer: