Mera socialliberalism i Sunne !

VÄLKOMMEN till min blogg!

Jag heter Marianne Åhman är Ordförande och gruppledare för Liberalerna i Sunne kommun.
Vi är ett fint gäng Liberaler i Sunne men vi behöver bli flera. Under denna mandatperiod har vi två mandat av 41 i kommunfullmäktige. Vi tackar alla er som röstade på oss i förra valet , vi var den kommun där Folkpartiet/Liberalerna inte minskade vilket tyvärr var fallet på många orter runt om i Sverige. Vi behöver vara flera som arbetar för att Friheten måste försvaras! När intolerans, nationalism och populism sprider sig i världen och i vårt närområde behöver vi vara många som står upp för demokrati och alla människors lika värde.
Liberalismens idoelogi bygger på den enskilda människan och målet är hens frihet och valmöjligheter!

Därför behöver vi bli flera som röster på Liberalerna som parti och som genom att bli medlem visar att ni sympatiserar med oss,vi behöver också bli flera för att kunna besätta olika politiska uppdrag inom kommun, på region och riksnivå i framtiden

u kan bli medlem genom att gå in på

www.liberalerna.se/bli-medlem

eller swisha 50 kr till 123 1481241 skriv "ny" följt ditt personnummer och e-postadress

Här kommer jag att skriva om de frågor som jag och Liberalerna driver i Sunne kommun .Jag kommer också att berätta om Region och Riksdagspolitik. Riksdagen behöver en röst för landsorten och besvikelsen är nu stor när vi miste vår riksdagsplats .


Jag har under 2011 vikarierat som Riksdagsledamot. Jag fick då påbörja ett arbete som jag hade velat fullfölja.


Under den perioden som jag var i Riksdagen blev jag ännu mera inspirerad för det politiska arbetet ,som jag nu ägnat mig åt som fritidspolitiker i 35 år.Jag fick lära mig ännu mera om det demokratiska arbetet i vårt land, och om en riksdagsledamots vardag . Liberalerna har nu 19 otroligt ambitiösa och kunniga riksdagsledamöter som arbetar för liberalismen och social liberalismen varje dag .

















torsdag 10 juni 2010

Ja,till fortsatt Alliansregering!

Sitter och begrundar SCB:s väljarundersökning idag . Allians regeringen måste vinna valet och Folkpartiet måste bli starkare i alliansregeringen.
Läser DN:s artikel kring Jan Björklund idag.http://www.dn.se/nyheter/valet2010/liberalen-som-vill-se-frihet-under-ansvar-1.1119359 och känner att vi har ett Folkparti som är så starkt förankrat bland våra medlemmar och vår partiledare har så mycket stöd i ryggen .Måtte han känna detta! Vi har ett Folkparti med god stämning och där vi alla tror på den enskilda människans frihet att växa genom kunskap, arbete och god tillgänglighet för ALLA i vårt samhälle.Vi antog ett program för jobb och tillväxt på partirådet i Uppsala 30 maj, där finns att läsa vad vi vill göra för att det ska bli enklare och lättare att anställa i företag och hur vi ska få våra företag att växa ,samt hur vi ska få ungdomar i arbete .Allt för att " Sverige ska växa i en värld somkrymper" som programmet heter.
Här skriver jag ned några av våra förslag ur programmet
  • Lärlingsutbildningar både på gymnasie nivå och eftergymnasialutbildning samt lärlingsanställningar för ungdomar upp till 24 år.
  • Bibehålla den halverade arbetsgivaravgiften för unga under 26 år
  • Bibehålla sänkt arbtsgivaravgift för de som är över 65 år och för personer i nystartsjobb: långtidsarbetslösa ,långtidssjukskrivna.
  • Enklare för personer med funktionsnedsättning att få arbete
  • Bristande tillgänglighet ska vara diskrimineringsgrundande
  • Införa jobbcheckar, som innebär ett intyg som på förhand visar arbetsgiv.vilka stödfomer en arbetssökande med funktionsnedsättning har rätt till.
  • lättare att få lönebidragsanställning
  • LAS ska moderniseras om inte parterna kommer överens ska 4 ist.f 2 kunna undantas från turordningsreglerna
  • Ersätta 3:12 regeln med ett förenklat schablonavdrag.
  • Reducerad arbetsgivaravgift för egenföretagare med 10% på lönesumman för de första 300.000 vid anställning .
  • Anställ "tillståndslotsar" i kommunen som ger företagan lättare möjlighetatt få en sammanhållande kontakt till kommunala tjänstemän och myndigheter.
  • Öka konkurrens Inför utmaningsrätter inom skattefinansierade verksamheter
  • Inför (LOV) lagen om vårdval, så kan ännu flera kvinnor få möjlighet att bli egenföretagare.
  • Gör mindre upphandlingar ute i kommunerna så att mindre företag har möjlighet att delta .
  • Behåll både RUT och ROT avdrag

Den rödgröna röran får inte ta över makten i Sverige igen och tvinga oss ALLA i jämlikhetens namn gå 100 mil tillbaks i gamla fotspår,där massan beslutar och bestämmer vartåt vi ALLA ska gå.

Ja ,till framtiden ! Ja till fortsatt Alliansregering!

Inga kommentarer: